2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Riskli Yaşam Şartlarında Koruma Önleme ve Müdahale Hizmetleri
(Eğitim Ortamlarında Şiddetin Önlenmesi) İl Eylem Planı
2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Riskli Yaşam Şartlarında Koruma Önleme ve Müdahale Hizmetleri
(Eğitim Ortamlarında Şiddetin Önlenmesi) İl Eylem Planı
MALATYA
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
EYLÜL 2023 |
►Riskli yaşam şartlarında koruma önleme ve müdahale hizmetleri il eylem planı doğrultusunda ve 2006/26 nolu genelge (http://orgm.meb.gov.tr/Mevzuat/genelgeler/okullardasiddet.htm) kapsamında Eğitim ortamlarında şiddetin önlenmesi ve azaltılması okul krize müdahale ekibi üyelerinin seçimi ve ilgili genelgenin görüşülmesi ►Eylem planı doğrultusunda görev paylaşımının yapılması ve krize müdahale ekibinin görevlerinin yazı karşılığında kendilerine bildirilmesi (2006/26 nolu genelge)
►Diğer Öğretmenlerin, genelgede geçen görevleriyle ilgili bilgilendirmelerinin yapılması ►Yapılacak çalışmalarla ilgili gerekli ortamın ve donanımın sağlanması
|
Okul Yönetimi
|
|
Okul Yönetimi
Öğretmenler
Aileler
|
► İl eylem planı incelenerek okul eylem planının oluşturulması ve okul risk haritalarının en geç 27.10.2023 tarihine kadar hazırlanarak elektronik ortamda ilgili Rehberlik ve Araştırma Merkezine; Yeşilyurt 755325@meb.k12.tr, Battalgazi 763698@meb.k12.tr kurum mail adreslerine gönderilmesi(her okul kendi bölgesindeki ram a gönderecektir.) |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
|
|
|
|
► Okullarda, şiddet içerikli vb risk oluşturacak olay olması halinde İl- İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerine bilgi verilmesi ve okul yönetimi tarafından en geç 48 saat içerisinde yaşanan olay-sorunun mebbis ortamında OKUL VAKA ANALİZ FORMUNA işlenmesi ( yıl boyunca)
|
Okul Yönetimi
|
|
İl – İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü
|
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
EKİM 2023 |
►Öğrencileri internet kafelerin zararlı etkilerinden korumak amacıyla, okul bilgisayar laboratuvarının uygun olan saatlerde öğrencilerin hizmetine sunulması ( Yıl boyunca) ►Öğrencilere bilinçli teknoloji kullanımı hakkında bilgi verilmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler |
Öğretmenler
|
► Okullarda şiddetin önlenmesine yönelik, Sınıf ve Branş öğretmenleri ile toplantı yapılarak; şiddetin nedenleri ve önlenmesi hakkında öğretmenlere bilgilendirme yapılması
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
|
Öğretmenler |
Rehber Öğretmen
Öğretmenler |
|
► Okul içi- dışı risk gruplarının belirlenmesi ve gerekli önlemlerin alınması
► Afet (deprem) sonrası yoğun stres bozukluğu yaşayan bireylerin belirlenmesi ve gerekli tedbirlerin alınması
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler
|
Okul Yönetimi
Rehber Öğretmen
Öğretmenler
İl-İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
|
|
►Şiddetin önlenmesi ve azaltılması konusunda öğrencilerin başvuru yapabilecekleri ortam sağlanması (İstek-Şikayet Kutusu, Elektronik Mesaj vb. ) ►Rehberlik Hizmetlerinin Tanıtılmasına yönelik seminerlerin yapılması
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Öğrenciler |
İl-İlçe Emniyet Müdürlüğü
İl-İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
|
|
►Etkili iletişim konusunda seminer düzenlenmesi ►Şiddetin Önlenmesi konusunda seminerlerin düzenlenmesi ►Afet ve olası salgın hastalık sürecinde şiddeti önleme farkındalık çalışmaları
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Öğrenciler Öğretmenler Aileler
|
Rehber Öğretmen
|
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
KASIM 2023 |
►Risk altındaki öğrencilerin, evlerine ziyaretlerin yapılması ►Özel gereksinimli bireylerin özelliklerine ilişkin farkındalık çalışmaları ►Şefkat, Merhamet, Hoşgörü ve Sabır konularında farkındalık çalışmaları ►Afet sonrası yoğun stres bozukluğu yaşayan bireylere psikoeğitim veya bireysel çalışmaların yürütülmesi |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Risk Grubundaki Öğrenciler
Aileler
|
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
►Riskli durumlar karşısında bireylerin başvurabilecekleri ve yardım alabilecekleri kurumlar hakkında bilgilendirme yapılması ►Sağlıklı Yaşam konusunda seminer düzenlenmesi ►Psikolojik Sağlamlık ve Sınır Belirleme konusunda veli, öğretmen ve öğrencilere seminerler düzenlenmesi |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler
Aileler |
İl/ilçe sağlık kurumu- Sağlık personeli
Rehber Öğretmen
Öğretmenler
|
|
►Öğrencilerin gelişim özellikleri ve ergenlik dönemi hakkında seminer düzenlenmesi ►Bilinçli teknoloji kullanımı konusunda seminer düzenlenmesi ►Medya tarafından örtük şekilde sunulan şiddete yönelik farkındalık çalışmaları ►Şiddetin Önlenmesi konusunda seminerlerin yapılması
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler
|
İl/ilçe sağlık kurumu- Sağlık personeli
Rehber Öğretmen
Öğretmenler
|
|
►Yapılan çalışmaların, okul krize müdahale ekibi tarafından değerlendirilmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
|
|
İl – İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü
|
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
ARALIK 2023 |
►Okul ortamını değerlendirme anketinin uygulanması, Okul ortamını değerlendirme anketinin değerlendirmesi ve uygulama sonucuna göre gerekli tedbirlerin alınması ►Afet sonrası yoğun stres bozukluğu yaşayan bireylere psikoeğitim veya bireysel çalışmaların yürütülmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Öğrenciler
|
Okul Yönetimi
Rehber Öğretmen
Öğretmenler
|
►Ailelere yönelik "bilinçli teknoloji kullanımı" konusunda seminer düzenlenmesi ►Medya tarafından örtük şekilde sunulan şiddete yönelik farkındalık çalışmaları ►Motivasyon konusunda seminer düzenlenmesi ►Psikolojik Sağlamlık ve Sınır Belirleme konusunda veli, öğretmen ve öğrencilere seminerler düzenlenmesi |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Aileler |
Rehber Öğretmen
|
|
► Öfke kontrolü becerisinin kazandırılmasına yönelik seminer ► Sağlıklı Yaşam konusunda seminer düzenlenmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Öğrenciler |
RAM- İl Krize Müdahale Ekibi
Rehber Öğretmen
|
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
OCAK 2024 |
►Değerler Eğitimi verilmesi ►Şefkat, Merhamet, Hoşgörü ve Sabır konularında farkındalık çalışmaları ►Afet sonrası yoğun stres bozukluğu yaşayan bireylere psikoeğitim veya bireysel çalışmaların yürütülmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Öğrenciler |
Öğretmenler
|
► Karar verme, atılganlık, sosyal fobi ile mücadele becerisinin kazandırılmasına yönelik seminer düzenlenmesi |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler
Aileler
|
Öğretmenler
Rehber Öğretmen
|
|
►Velilere yönelik aile içi iletişim, ders başarısı ve sınav kaygısı konularında seminer çalışması |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Aileler
|
Öğretmenler
Rehber Öğretmen
|
|
►Öğrencilere, tatili ve boş zamanlarını faydalı şekilde değerlendirmeyle ilgili bilgilendirme yapılması |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Öğrenciler
|
Öğretmenler
|
|
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
ŞUBAT 2024 |
►Şiddete yönelik yapılan çalışmalarla ilgili durum değerlendirmesi yapılması ►Afet sonrası yoğun stres bozukluğu yaşayan bireylere psikoeğitim veya bireysel çalışmaların yürütülmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
|
|
Öğretmenler |
►Öğrencileri, yaşanılan çevreyle ilgili faydalanabilecekleri kaynaklardan haberdar etme ve sosyal faaliyetlere yönlendirme ►Psikolojik sağlamlık konularında seminerlerin yapılması ►Şefkat, Merhamet, Hoşgörü ve Sabır konularında farkındalık çalışmaları ►Kendini ifade etme/Özgüven konusunda seminer düzenlenmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler
|
Öğretmenler
|
|
►Çatışma Çözme Becerileri hakkında seminer düzenlenmesi ►Psikolojik Sağlamlık ve Sınır Belirleme konusunda veli, öğretmen ve öğrencilere seminerler düzenlenmesi |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
|
Öğrenciler, Veli, Öğretmen
|
Rehber Öğretmen
RAM- İl Krize Müdahale Ekibi
|
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
MART 2024 |
►Zararlı maddeler ve korunma yolları konusunda öğrenci ve aileleri bilgilendirme çalışması yapılması ► Karar verme, atılganlık, sosyal fobi ile mücadele becerisinin kazandırılmasına yönelik seminer düzenlenmesi ►Şiddetin Önlenmesi konusunda seminerler düzenlenmesi ►Afet sonrası yoğun stres bozukluğu yaşayan bireylere psikoeğitim veya bireysel çalışmaların yürütülmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Aileler Öğretmenler Öğrenciler |
Sağlık Kuruluşları
İl-İlçe Emniyet Müdürlüğü
Rehber Öğretmen
Öğretmenler
|
►Akran ilişkileri geliştirme becerisi ve akran arabuluculuğu becerisinin kazandırılmasına yönelik faaliyet yapılması (drama, tiyatro, seminer vb.) ►Psikolojik sağlamlık çalışmalarına devam edilmesi ►Bilinçli teknoloji kullanımı konusunda seminer düzenlenmesi ►Medya tarafından örtük şekilde sunulan şiddete yönelik farkındalık çalışmaları
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler |
Öğretmenler
Rehber Öğretmen
|
|
►Problem çözme becerileri konusunda seminer düzenlenmesi ►Psikolojik Sağlamlık ve Sınır Belirleme konusunda veli, öğretmen ve öğrencilere seminerler düzenlenmesi |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler, Veliler, Öğretmenler |
Rehber Öğretmen
Öğretmenler
|
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
NİSAN 2024 |
► Karar verme, atılganlık, sosyal fobi ile mücadele becerisinin kazandırılmasına yönelik seminer ►Şiddetin Önlenmesi konusunda seminerlerin yapılması ►Motivasyon konusunda seminer düzenlenmesi ►Afet sonrası yoğun stres bozukluğu yaşayan bireylere psikoeğitim veya bireysel çalışmaların yürütülmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler
|
Rehber Öğretmen
Öğretmenler
|
►Stres ve kaygıyla baş etme yollarıyla ilgili seminer düzenlenmesi ►Psikolojik Sağlamlık ve Sınır Belirleme konusunda veli, öğretmen ve öğrencilere seminerler düzenlenmesi |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler |
Öğrenciler, Veliler, Öğretmenler |
Rehber Öğretmen
RAM- İl Krize Müdahale Ekibi
|
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
MAYIS 2024 |
►Yapılan çalışmaların, okul krize müdahale ekibi tarafından değerlendirilerek dönem raporunun hazırlanması ►Afet sonrası yoğun stres bozukluğu yaşayan bireylere psikoeğitim veya bireysel çalışmaların yürütülmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
AYLAR |
GERÇEKLEŞTİRİLECEK ETKİNLİKLER VE ÇALIŞMALAR |
SORUMLU KİŞİ, BİRİM VE KURUMLAR |
HEDEF KİTLE
|
İŞBİRLİGİ YAPILACAK KURUMLAR/KİŞİLER
|
HAZİRAN 2024 |
►Öğrencilere, tatili faydalı şekilde değerlendirmeyle ilgili bilgilendirme yapılması. ►Afet sonrası yoğun stres bozukluğu yaşayan bireylere psikoeğitim veya bireysel çalışmaların yürütülmesi için RAM yönlendirilmesi
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
Öğrenciler
|
Öğretmenler
|
►Şiddetin önlenmesine yönelik, yılsonu genel değerlendirme toplantısının yapılması ve gelecek yıl için gerekli tedbirlerin alınması |
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
|
Okul Yönetimi
Okul Krize Müdahale Ekibi
Öğretmenler
|
OKUL KRİZE MÜDAHALE EKİBİ
( Okul Krize Müdahale Ekibinin sayısı, okul öğretmen sayısına göre değişiklik gösterecektir)
………….. ………… ……………………. ….…………… ……………….. Öğrenci Temsilcisi Okul Aile Birl. Tem. Sınıf Rehber Öğretmeni Sınıf Rehber Öğretmeni Sınıf Rehber Öğretmeni
……………………… ……………………. ………………………
Sınıf Rehber Öğretmeni Rehber Öğretmen/ Müd. Yrd.
Psikolojik Danışman
UYGUNDUR
…/…/2023
………………..
Okul Müdürü
OKULLARDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ GENELGE NO: 2006/26 KAPSAMINDA;
OKULDA, YÖNETİCİ VE ÖĞRETMENLERİN GÖREVLERİ
v OKUL/KURUM MÜDÜRLÜĞÜ
İl Yürütme Kurul kararları doğrultusunda;
1) Okul/kurum çalışma ekibini oluşturarak, çalışmaların aksamaması için ihtiyaç duyulan personeli Millî Eğitim Müdürlüğüne bildirecektir.
2) Okul/kurum çalışma ekibinin eylem planını hazırlamasını sağlayacaktır.
3) Okul/kurum personelinin konuyla ilgili görev ve sorumluluklarını tanımlayacak ve duyuracaktır.
4) Okul/kurum rehberlik ve psikolojik danışma servisi, şube, branş ve zümre öğretmenleri, yönetim, öğrenci temsilciliği ve okul-aile birliği arasında, eylem planı geliştirme ve uygulamada gerekli koordinasyonu sağlayacaktır.
5) Okul/kurumunda uygulanacak olan eylem planını İl Millî Eğitim Müdürlüğüne gönderecektir.
6) İl Millî Eğitim Müdürlüğünün eş güdümünde sağlık, sosyal hizmet, emniyet, üniversite, sivil toplum kuruluşları, eğitim sendikaları gibi birim, kurum ve kuruluşların destekleri sağlanacaktır.
7) Okul/kurumda ve dışında güvenliği sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri alacaktır.
8) İl eylem planları çerçevesinde okul rehberlik ve psikolojik danışma servisi/rehberlik ve araştırma merkezleri ile koordineli olarak okul/kurumunda programların yürütülmesinde uygun ortamların sağlanması, personelin görevlendirilmesi, toplantıların düzenlenmesi hususlarında her türlü kolaylığı sağlayacaktır.
9) Şiddet, saldırganlık ve zorbalık oluşmasına neden olabilecek risk faktörlerini okuldaki akran ilişkileri ve çevre özelliklerini dikkate alarak belirlemeye çalışacak ve bu faktörleri ve/veya etkilerini en aza indirecek tedbirleri alacaktır. Bu kapsamda;
a) Okul/kurumunda, rehberlik ve psikolojik danışma servisi ve/veya rehberlik araştırma merkezinin desteği ile şiddet, zorbalık, saldırganlık ve diğer risklere karşı, öğrencilerin yaşam becerileri ve başa çıkma becerileri kazanmalarını sağlayacak temel önleme programlarının EK 3’deki temel çerçeveye göre geliştirilip uygulanmasını sağlayacaktır.
b) Okul/kurumunda şiddet, zorbalık ve saldırganlık içeren davranışların öğretmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci, okul-aile, aile-öğrenci arasında kabul edilmeyeceğini kesin ve temel bir anlayış olarak koyacak ve uygulanmasını sağlayacaktır.
c) Yöneticilerin, öğretmenlerin ve diğer personelin şiddet, saldırganlık, zorbalıkla ilgili bilgilendirilmesini ve temel önleme, zorlu yaşam şartlarına yaklaşım, stratejiler ve yönlendirme konularında görüş birliği oluşmasını sağlayacaktır.
d) Eğitim ekiplerinin desteğiyle okul/kurumlarında görevli öğretmenler için bilgilendirme toplantıları düzenleyecektir.
e) Eğitim ekiplerinin desteğiyle öğretmenlere, öğrencilere ve ailelere risk faktörleri, Internet, medya, sosyal, kişisel kaynaklı şiddet eğilimleri, nedenleri ve başetme konularında bilgilendirme toplantıları düzenleyecektir.
f) Şiddet, zorbalık ve saldırganlığın sıklıkla ortaya çıktığı; pansiyon, okul/kurum bahçesi, kantin, atölye, laboratuvar, yemekhane, tuvaletler, okul/kurumun eklentileri, okul servis araçlarının bekleme yerlerinde ve yöneticilerin bulunmadığı diğer birimlerde kontrol sağlanacaktır.
g) Öğrencilerin birbirlerine isim taktıklarını, kendi aralarında gruplaşıp bazılarını dışladıklarını, birbirlerine kırıcı davrandıklarını, fiziksel olarak incittiklerini, aileden ve sosyal unsurlardan dolayı olumsuz yaşantılarını tespit ettiğinde, ya da sorunu fark ettiğinde, gecikmeden psikososyal ve eğitsel destek almalarını sağlayacaktır.
h) Şiddete maruz kalan ve/veya şiddet uygulayan öğrenci, aile ve okul personelinin psikososyal koruma, önleme ve müdahale hizmetlerini almaları için en kısa sürede yönlendirilmelerini sağlayacaktır.
i) Okul-aile iş birliğini güçlendirerek ebeveynlerin desteğini ve olumlu baş etme becerileri kazanmaları için gerekli tedbirleri alacaktır.
j) Toplam kalite yönetimi kapsamında okul/kurum gelişim ekipleri ile demokrasi eğitimi ve okul meclisleri çalışmalarında risk faktörlerinin de dikkate alınmasını sağlayacaktır.
10) Öğretmenler, öğrenciler ve ailelerin psikososyal olarak gelişimlerine yönelik hazırlanan rehberlik ve temel önleme programları, diğer rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri, sosyal etkinlikler, spor ve serbest zaman etkinliklerini bütünleştirerek okulunda olumlu psikolojik ortam oluşturulmasını sağlayacaktır.
11) Okul/kurum içinde eylem planı kapsamında yapılan çalışmaları değerlendirerek uygulamada karşılaşılan sorunlar ve önerileriyle mayıs ayının son haftasında İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne gönderecektir.
v ÖĞRETMENLER
1) Okul/kurum eylem planının oluşturulmasında, uygulanmasında ve raporlaştırılmasında etkin rol alarak okul ekibine gerekli desteği sağlayacaktır.
2) Okul/kurum eylem planları çerçevesinde okul rehberlik ve psikolojik danışma servisi/rehberlik ve araştırma merkezleri ile koordineli olarak okul/kurumunda yürütülecek programlarda görev alarak, sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirecektir.
3) Okul ve sınıf içinde şiddet, saldırganlık ve zorbalık oluşmasına neden olabilecek risk faktörleriyle ilgili çalışmalarda okul/kurum ekibine yardımcı olacaktır.
4) Sınıfında şiddet, saldırganlık ve zorbalık içeren davranışların öğretmen- öğrenci, öğrenci-öğrenci, okul-aile, aile-öğrenci arasında kabul edilmeyeceğini kesin ve temel bir anlayış olarak koyarak uygulanmasını sağlayacaktır.
5) Öğrencilerinin birbirlerine isim taktıklarını, kendi aralarında gruplaşıp bazılarını dışladıklarını, birbirlerine kırıcı davrandıklarını ya da sözel-fiziksel olarak incittiklerini vb. sorunları tespit ettiğinde, gerekli eğitsel tedbirleri alarak psikososyal destek hizmeti almalarını sağlayacaktır.
6) Şiddete maruz kalan ve/veya şiddet uygulayan öğrenci ve ailesinin en kısa sürede psikososyal koruma, önleme ve müdahale hizmetlerini almaları için yönlendirecektir.
7) Ailelerle iş birliğini güçlendirerek çalışmalarda desteğini alacak ve olumlu baş etme becerileri kazanmalarını sağlayacaktır.
8) Öğrencilerin ve ailelerin psikososyal olarak gelişimlerine yönelik hazırlanan programlar, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri, sosyal etkinlikler, spor, müzik, çeşitli sanatsal etkinlikler, serbest zaman etkinlikleri, demokrasi eğitimi ve okul meclisleri ile okul gelişim çalışmalarını bütünleştirerek sınıfında olumlu psikolojik ortam oluşturulmasını sağlayacaktır.